Bezwaar maken tegen besluit

Algemeen

U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met een besluit van de gemeente. Een besluit is bijvoorbeeld een bouwvergunning voor uw buren of het niet krijgen van een uitkering. Tegen een actie, zoals het opnieuw bestraten van een weg, kunt u geen bezwaar maken. U logt in met DigiD. Uw bezwaar moet binnen 6 weken na de bekendmaking van het besluit bij ons binnen zijn.

Voor meer informatie kunt u ook eerst contact met ons opnemen. Het telefoonnummer met wie u kunt bellen staat in het besluit. Wilt u daarna alsnog bezwaar maken? Ook dan moet uw bezwaar binnen 6 weken na de bekendmaking van het besluit bij ons binnen zijn.

Wat u moet weten

  • U moet uw bezwaar onderbouwen. U kunt het omschrijven, maar ook documenten uploaden die uw bezwaar ondersteunen. Zoals een verklaring van een arts bij gezondheidsproblemen of bankafschrift bij financiële problemen
  • U kunt uw bezwaar niet per mail indienen
  • U kunt alleen bij Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid bezwaar maken tegen een parkeerboete en tegen gemeentelijke (WOZ)belastingen of leges

Uitvoering besluit tegenhouden

Bezwaar maken betekent niet dat de uitvoering van een besluit wordt uitgesteld. Alleen de rechter kan besluiten om de uitvoering van een besluit tegen te houden zolang uw bezwaar loopt. Dit heet een voorlopige voorziening. Hoe dient u een verzoek om een voorlopige voorziening in (rechtspraak.nl)

Schriftelijk bezwaar maken

U kunt ook per brief bezwaar maken. Zet in de brief:

  • uw naam en adres
  • de datum van het besluit
  • het onderwerp van het besluit
  • het kenmerk van het besluit
  • uw e-mailadres en telefoonnummer
  • de reden waarom u het niet eens bent met het besluit
  • uw handtekening

U stuurt uw brief naar:

Gemeente Zandvoort
Afdeling Juridische Zaken
Postbus 2
2040 AA Zandvoort

Bezwaar maken voor iemand anders

Bezwaar maken als gemachtigde kan niet online en ook niet via fax. U stuurt een brief of een mail via het beveiligde mailsysteem Zivver. Vertrouwelijke gegevens en documenten worden dan beschermd.

Met Zivver-account

Log in bij Zivver en stuur uw bezwaarschrift en eventuele documenten via een beveiligde mail naar juridischezaken@haarlem.nl

Zonder Zivver-account

Vul het formulier Uitwisseling starten (Zivver) in. U ontvangt een beveiligde mail van Zivver met een code. Volg de instructies op om toegang te krijgen. In Zivver ziet u meteen een bericht van Juridische Zaken. Klik op 'Beantwoorden' om uw bezwaar en eventuele bijlagen veilig te mailen.

Na het indienen van uw bezwaar

  • Als een onafhankelijke bezwaarschriftencommissie adviseert over uw bezwaar, dan hebben wij als gemeente na de bezwaartermijn 12 weken om over uw bezwaar te beslissen
  • Als wij als gemeente het bezwaar zelf kunnen behandelen, bellen we u om uw bezwaar te bespreken. We hebben na de bezwaartermijn 6 weken om een beslissing te nemen
  • We mogen de tijd die we hebben om over uw bezwaar te beslissen met 6 weken verlengen. Als dat zo is, krijgt u een brief
  • Als u gehoord wilt worden, nodigt de bezwaarschriftencommissie u uit voor een hoorzitting. In sommige situaties houdt de commissie geen hoorzitting. Is dit in uw situatie van toepassing, dan legt de commissie dit uit in haar advies

Rechtstreeks beroep bij de rechter

Als u al weet dat u en de gemeente het niet met elkaar eens worden, kunt u in uw bezwaarschrift ook rechtstreeks beroep aanvragen. Dit voegt u toe in het veld onder 'Waarom bent u het niet eens met het besluit?'. Het bestuursorgaan dat het besluit genomen heeft (het college, de burgemeester of de raad) beslist dan of de zaak geschikt is om meteen voor te leggen bij de rechter en de bezwaarprocedure over te slaan.

In gebreke stellen

Lukt het ons niet om op tijd een beslissing te nemen, dan kunt u de gemeente in gebreke stellen. U gebruikt een formulier of u stuurt ons een brief.

Wat staat in uw brief
  • Uw naam, adres en telefoonnummer
  • Het onderwerp 'In gebreke stellen'
  • De datum van uw ingebrekestelling
  • Het onderwerp en de datum van uw bezwaar. Hebt u een ontvangstbevestiging gekregen? Vermeld dan ook het kenmerk uit deze ontvangstbevestiging
  • Dat wij volgens u te laat zijn met onze beslissing en dat u wilt dat er een beslissing komt
  • Uw handtekening

U stuurt het formulier of de brief  naar:

Gemeente Zandvoort
Afdeling Juridische Zaken
Postbus 2
2040 AA Zandvoort

U kunt het formulier of de brief ook met een beveiligde e-mail naar Zivver indienen. Met Zivver-account of zonder Zivver-account
Ingebrekestellingen die u op een andere manier indient, nemen wij niet in behandeling.

Wij moeten binnen 2 weken na uw ingebrekestelling alsnog beslissen. Beslissen wij niet op tijd? Dan hebt u recht op een dwangsom.