Concept Gemeentelijk verkeers- en vervoerplan
Er zijn veel redenen waarom we een nieuw Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan nodig hebben. Er is namelijk veel veranderd in de afgelopen jaren.
- Meer bezoekers: Door het circuit, de mooie stranden en de volle evenementenagenda komen steeds meer toeristen naar het dorp
- Verkeersdrukte: Vooral in de zomer en bij evenementen loopt het verkeer vast op knelpunten, vooral op de toegangswegen
- Duurzaamheid: We werken aan minder uitstoot en schonere lucht
- Leefbaarheid: Inwoners moeten veilig kunnen lopen en fietsen zonder overlast van verkeer
- Geen ruimte voor nieuwe wegen: Er is geen plek voor extra autowegen. Onderzoek heeft laten zien dat een oostelijke randweg - verlengen van de Herman Heijermansweg - vrijwel onmogelijk lijkt
Belangrijkste veranderingen per vervoermiddel
1. Lopen: zorgen voor voetgangersvriendelijke gebieden
Zandvoort is een dorp waar veel wordt gelopen, maar voetgangersroutes zijn niet altijd logisch of veilig.
Wat gaat er veranderen?
- Betere wandelroutes van OV-haltes en parkeerplaatsen naar het centrum en strand
- Meer ruimte voor voetgangers in het centrum, met bredere stoepen en autoluwe zones
- Veiligere oversteekplaatsen op belangrijke knelpunten, zoals bij de boulevard en het station
- 30 km/u-zones voor meer veiligheid en minder overlast door autoverkeer
- Betere verlichting en bewegwijzering om looproutes veiliger en duidelijker te maken
2. Fietsers: veilig en snel op de juiste plek
De fiets wordt steeds populairder, zowel voor inwoners als toeristen.
Wat gaat er veranderen?
- Betere doorgaande fietsroutes naar omliggende regio’s en binnen Zandvoort zelf
- Meer en betere fietsparkeerplekken, deels overdekt en met laadpunten voor e-bikes
- Aanpak van knelpunten waar fietsers in conflict komen met voetgangers en auto’s, zoals in het centrum en op de boulevard
- Duidelijkere bewegwijzering voor toeristische en recreatieve fietsroutes
- Bredere en comfortabelere fietspaden voor een veilige en vlotte doorstroming
3. Openbaar vervoer: sneller en beter bereikbaar
Treinen en bussen moeten goed blijven rijden, vooral op drukke dagen.
Wat gaat er veranderen?
- Toekomstbestendig OV-netwerk met betere spoor- en busverbindingen, afgestemd op bezoekersstromen
- Snellere en betrouwbaardere busroutes, met minder vertraging door verkeer
- Uitbreiding van de buurtbus, voor betere bereikbaarheid van woonwijken
- Veilige en toegankelijke OV-haltes, met duidelijke looproutes en verbeterde wachtruimtes
- Mogelijke extra treinen op piekdagen, afgestemd op drukte door toerisme en evenementen
4. Autoverkeer: minder drukte en slimmer parkeren
Auto’s blijven belangrijk, maar worden beter geleid en er komt meer ruimte voor duurzame alternatieven.
Wat gaat er veranderen?
- Verbetering van het Parkeerroute Informatiesysteem (PRIS) zodat auto’s sneller een parkeerplek vinden
- Duidelijkere verkeersborden en routes om files en zoekverkeer te voorkomen
- Snelheidsverlaging naar 30 km/u, voor minder geluidsoverlast en meer verkeersveiligheid
- Meer P+R-terreinen buiten het centrum, om autoverkeer in de dorpskern te verminderen
- Meer laadpalen voor elektrische auto’s en ruimte voor deelauto’s en -scooters
Wat dit betekent voor u als inwoner of ondernemer
Voor inwoners:
- Een leefbaar, veiliger en beter bereikbaar dorp – in het centrum én in woonwijken
- Meer ruimte voor voetgangers en fietsers, met autoluwe gebieden
- Slimmer en duurzamer autorijden, door betere parkeeroplossingen en meer deelmobiliteit
- Voldoende OV-opties in de buurt, zoals bussen en buurtbus
Voor ondernemers:
- Betere bereikbaarheid voor klanten, met OV-opties en slimmer parkeren
- Duurzamere logistiek voor leveringen, met efficiëntere laad- en losplaatsen
- Aantrekkelijker centrumgebied, met prettige wandelroutes en minder autoverkeer
Het ideale toekomstbeeld voor Zandvoort
- Meer ruimte voor fietsers en voetgangers, minder autoverkeer in het centrum
- Voldoende en beter openbaar vervoer, vooral op piekdagen
- Slimme parkeeroplossingen, zodat bezoekers sneller een plek vinden
- Duurzaam en toekomstbestendig vervoer, met deelauto’s en elektrische mobiliteit