Concept Gemeentelijk verkeers- en vervoerplan

Er zijn veel redenen waarom we een nieuw Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan nodig hebben. Er is namelijk veel veranderd in de afgelopen jaren.

  • Meer bezoekers: Door het circuit, de mooie stranden en de volle evenementenagenda komen steeds meer toeristen naar het dorp
  • Verkeersdrukte: Vooral in de zomer en bij evenementen loopt het verkeer vast op knelpunten, vooral op de toegangswegen
  • Duurzaamheid: We werken aan minder uitstoot en schonere lucht
  • Leefbaarheid: Inwoners moeten veilig kunnen lopen en fietsen zonder overlast van verkeer
  • Geen ruimte voor nieuwe wegen: Er is geen plek voor extra autowegen. Onderzoek heeft laten zien dat een oostelijke randweg - verlengen van de Herman Heijermansweg - vrijwel onmogelijk lijkt

Belangrijkste veranderingen per vervoermiddel

1. Lopen: zorgen voor voetgangersvriendelijke gebieden

Zandvoort is een dorp waar veel wordt gelopen, maar voetgangersroutes zijn niet altijd logisch of veilig.

Wat gaat er veranderen?

  • Betere wandelroutes van OV-haltes en parkeerplaatsen naar het centrum en strand
  • Meer ruimte voor voetgangers in het centrum, met bredere stoepen en autoluwe zones
  • Veiligere oversteekplaatsen op belangrijke knelpunten, zoals bij de boulevard en het station
  • 30 km/u-zones voor meer veiligheid en minder overlast door autoverkeer
  • Betere verlichting en bewegwijzering om looproutes veiliger en duidelijker te maken

2. Fietsers: veilig en snel op de juiste plek

De fiets wordt steeds populairder, zowel voor inwoners als toeristen.

Wat gaat er veranderen?

  • Betere doorgaande fietsroutes naar omliggende regio’s en binnen Zandvoort zelf
  • Meer en betere fietsparkeerplekken, deels overdekt en met laadpunten voor e-bikes
  • Aanpak van knelpunten waar fietsers in conflict komen met voetgangers en auto’s, zoals in het centrum en op de boulevard
  • Duidelijkere bewegwijzering voor toeristische en recreatieve fietsroutes
  • Bredere en comfortabelere fietspaden voor een veilige en vlotte doorstroming

3. Openbaar vervoer: sneller en beter bereikbaar

Treinen en bussen moeten goed blijven rijden, vooral op drukke dagen.

Wat gaat er veranderen?

  • Toekomstbestendig OV-netwerk met betere spoor- en busverbindingen, afgestemd op bezoekersstromen
  • Snellere en betrouwbaardere busroutes, met minder vertraging door verkeer
  • Uitbreiding van de buurtbus, voor betere bereikbaarheid van woonwijken
  • Veilige en toegankelijke OV-haltes, met duidelijke looproutes en verbeterde wachtruimtes
  • Mogelijke extra treinen op piekdagen, afgestemd op drukte door toerisme en evenementen

4. Autoverkeer: minder drukte en slimmer parkeren

Auto’s blijven belangrijk, maar worden beter geleid en er komt meer ruimte voor duurzame alternatieven.

Wat gaat er veranderen?

  • Verbetering van het Parkeerroute Informatiesysteem (PRIS) zodat auto’s sneller een parkeerplek vinden
  • Duidelijkere verkeersborden en routes om files en zoekverkeer te voorkomen
  • Snelheidsverlaging naar 30 km/u, voor minder geluidsoverlast en meer verkeersveiligheid
  • Meer P+R-terreinen buiten het centrum, om autoverkeer in de dorpskern te verminderen
  • Meer laadpalen voor elektrische auto’s en ruimte voor deelauto’s en -scooters

Wat dit betekent voor u als inwoner of ondernemer

Voor inwoners:

  • Een leefbaar, veiliger en beter bereikbaar dorp – in het centrum én in woonwijken
  • Meer ruimte voor voetgangers en fietsers, met autoluwe gebieden
  • Slimmer en duurzamer autorijden, door betere parkeeroplossingen en meer deelmobiliteit
  • Voldoende OV-opties in de buurt, zoals bussen en buurtbus

Voor ondernemers:

  • Betere bereikbaarheid voor klanten, met OV-opties en slimmer parkeren
  • Duurzamere logistiek voor leveringen, met efficiëntere laad- en losplaatsen
  • Aantrekkelijker centrumgebied, met prettige wandelroutes en minder autoverkeer

Het ideale toekomstbeeld voor Zandvoort

  • Meer ruimte voor fietsers en voetgangers, minder autoverkeer in het centrum
  • Voldoende en beter openbaar vervoer, vooral op piekdagen
  • Slimme parkeeroplossingen, zodat bezoekers sneller een plek vinden
  • Duurzaam en toekomstbestendig vervoer, met deelauto’s en elektrische mobiliteit