Familiebedrijf loopt voorop met duurzame vrachtwagens

Van der Veld Transportbedrijf bij hun laadpaal

Op bedrijventerrein Nieuw Noord timmert Van der Veld Transport flink aan de weg. Letterlijk en figuurlijk. Met eigen laadpalen, elektrische vrachtwagens en een slimme kijk op de toekomst laat het familiebedrijf zien hoe duurzaam ondernemen ook praktisch haalbaar kan zijn.

“We zijn de enige plek in Zandvoort met een snellader. Ook als je hier niet werkt kun je komen laden”, zegt Nick van der Veld.

Nuchterheid

Een gesprek met Nick van der Veld is er eentje vol nuchterheid. De Zandvoorter runt samen met zijn vader Peter van der Veld het bekende transportbedrijf aan de rand van het dorp. Tussen de vrachtwagens en bandenservice door vertelt hij hoe ze met hulp van een duurzaamheidssubsidie hun eerste laadpalen hebben geplaatst. “We wilden het sowieso doen. De subsidie is mooi meegenomen, maar geen voorwaarde.”

Subsidie van de gemeente

De subsidie waar Van der Veld over praat, komt van ons als gemeente en de Provincie Noord-Holland. Ondernemers op bedrijventerrein Nieuw Noord kunnen tot €15.000 euro krijgen om te verduurzamen. Dat kan van alles zijn: zonnepanelen, isolatie, groenvoorziening of – zoals bij Van der Veld – laadpalen voor elektrische voertuigen. 

“Eerlijk gezegd wist ik er helemaal niks van,” vertelt Nick. “Totdat Donna Hokstam, voorheen werkzaam bij de gemeente en inmiddels parkmanager bij bedrijventerrein Nieuw Noord, langskwam. Zij vertelde dat er zo’n subsidie was. Toen dacht ik: baat het niet, dan schaadt het niet.”

Laadpalen voor vrachtwagens

Van der Veld Transport heeft inmiddels 22 vrachtwagens, waarvan er drie elektrisch rijden. De vierde komt binnenkort. “We merken dat klanten steeds vaker vragen om duurzaam transport. Dan moet je wel mee,” zegt Nick. Op het terrein staat nu één snellader met een vermogen van 140 kW en twee kleinere laders. “In IJmuiden hadden we er al eentje staan. Alleen om de zware stroom hier te krijgen, heb ik drie jaar moeten wachten op een zwaardere aansluiting. Dat was het lastigste gedeelte.”

De laadpaal in Zandvoort is semi-openbaar. “Iedereen met een laadpas kan hier terecht,” legt hij uit. “Mensen weten dat vaak niet, maar ook als je hier niet werkt kun je komen laden. We zijn de enige plek in Zandvoort met een snellader. Soms komen er Duitse toeristen of postbezorgers langs die even bijladen. Hartstikke leuk om te zien.”

Een kwestie van voorbereiding

De aanvraag voor de subsidie was volgens Nick ‘even puzzelen’. “Je moet alles goed klaar hebben: offertes, tekeningen, eigendomsbewijs. En je moet inloggen met eHerkenning. Als je een kwartier niks doet, gooit het systeem je eruit,” lacht hij. “Maar als je goed voorbereid bent, valt het reuze mee.”

De helft van het subsidiebedrag wordt direct uitgekeerd. “Wij kregen €7.500 euro voorschot. De rest volgt zodra het project is afgerond en je de facturen en foto’s hebt ingeleverd. Het duurt soms even, maar dat is niet erg. Je moet blij zijn dát je het krijgt.”

Eerst de aansluiting, dan de panelen

Veel bedrijven beginnen met zonnepanelen, maar Van der Veld deed het andersom. “Wij hebben eerst de zware aansluiting aangevraagd en daarna pas de lader geplaatst. Zo weten we dat we kunnen laden, en kunnen we later uitbreiden met een accupakket en zonnepanelen. Overdag rijden de auto’s, en ’s avonds komen ze thuis. Dan kunnen we de zonnestroom echt gebruiken.” 

Nick denkt al verder. “De lader is voorbereid op zwaarder laden. Als het kan, willen we in de toekomst sneller kunnen opladen. We kijken liever vooruit dan dat we achteraf spijt krijgen.”

Voorbeeld voor andere ondernemers

Nick hoopt dat meer bedrijven op het bedrijventerrein Nieuw Noord de stap durven te zetten. “Er zijn nog best wat oude panden. Daar kan veel gebeuren qua isolatie en vergroening. En als je het niet probeert, weet je ook niet wat er kan.” Zijn advies aan andere ondernemers is simpel: “Draai het eens om. Kijk eerst waar je subsidie voor kunt krijgen, en bedenk daarna wat je daarmee in je bedrijf kunt doen. Misschien wordt het dan juist wél haalbaar.” 

Een typisch nuchtere Zandvoortse benadering, want zoals hij het zelf zegt: “We moeten het toch doen, subsidie of niet. Dan kun je het maar beter goed doen.”

Duurzaamheidssubsidie Nieuw Noord

Bedrijven op bedrijventerrein Nieuw Noord kunnen tot 50% van hun investeringskosten terugkrijgen voor duurzame maatregelen, tot maximaal €15.000 per onderneming. Denk aan laadpalen, zonnepanelen, isolatie en vergroening. 

De regeling loopt tot 1 oktober 2026 en is bedoeld om lokale bedrijven te helpen richting een aardgasvrije toekomst. U leest er hier meer over.