Laad- en los parkeerplekken voor toeristen

Participatie laad- en losparkeerplekken

Er is het afgelopen jaar hard gewerkt om toeristen te verwijzen naar de grote parkeerterreinen. Zo bewaren wij de parkeerplekken in de wijken voor de inwoners. Maar eigenaren van hotels, pensions en B&B’s lopen hierdoor tegen het probleem aan dat hun gasten niet zomaar de auto kort kunnen parkeren om zware koffers uit te laden. Daarom komen we met een plan voor zogenaamde ‘laad- en los parkeerplekken’.

In het onderzoek naar uw parkeerwensen vorig jaar is ons gevraagd een oplossing te bedenken voor het probleem van gasten die hun bagage willen laden en lossen. Ook om overlast van fout- en dubbelparkeren door toeristen die in- of uitchecken te voorkomen. 

Alleen overdag

Overdag worden laad- en los parkeerplekken tussen 10.00 uur en 18.00 uur gereserveerd voor verblijfstoeristen die hun bagage willen laden en lossen. Om ervoor te zorgen dat deze plekken alleen maar kort gebruikt kunnen worden voor snel laden en lossen, mag hier maximaal een half uur per auto geparkeerd worden. Na 18:00 uur is de plek niet meer gereserveerd voor laden en lossen en kunnen inwoners met een geldige vergunning of regeling er weer parkeren. Dit kan tot de volgende ochtend 10.00 uur. Zo is er nog steeds voldoende parkeergelegenheid in de wijk beschikbaar op de momenten van de dag dat de meeste bewoners een parkeerplaats nodig hebben.

Locaties

Door lokale ondernemers werden 14 plekken voor de laad- en los parkeerplekken aangedragen. Hierop is een participatietraject gestart. Op meerdere momenten konden inwoners op de voorgestelde plekken langskomen. Wethouder Martijn Hendriks: “Het was mooi te zien dat zoveel mensen de kans hebben aangegrepen om op straat met ons mee te denken. De gesprekken die hier gevoerd werden waren open en prettig. Heel positief vond ik de wijze waarop buurtgenoten samen tot een oplossing kwamen voor een plek die voor iedereen acceptabel is. Het grote aantal aanpassingen in ons eerste voorstel is hier een mooi gevolg van!”

In totaal zijn 8 van de 14 voorgestelde plekken veranderd. 3 plekken zijn geheel komen te vervallen. En 5 plekken zijn wat opgeschoven in de straat of buurt. Verder is bij het Badhuisplein en de Thorbeckestraat de keuze gemaakt om voor dit plan de al bestaande laad- en losplekken te gebruiken. 

De uiteindelijke locaties voor de laad- en los parkeerplekken zijn:

  • Badhuisplein ter hoogte van nr. 1 (2 plekken)
  • Brederodestraat, overzijde nr. 40
  • Brederodestraat/hoek Doctor Kuyperstraat
  • Burgemeester Engelbertstraat ter hoogte van nr. 30
  • Burgemeester Engelbertstraat ter hoogte van nr. 72 (2 plekken)
  • Dr. Johan G. Mezgerstraat ter hoogte van nr. 36
  • Hogeweg ter hoogte van nr. 38
  • Koninginneweg ter hoogte van nr. 37
  • Thorbeckestraat ter hoogte van nr. 15
  • Zeestraat ter hoogte van nr. 48
  • Zeestraat ter hoogte van nr. 62

U kunt de locaties ook bekijken op dit kaartje.

Handhaving

Op de laad- en los parkeerplekken worden sensoren geïnstalleerd. Deze maken direct een melding bij handhaving wanneer een auto langer dan een half uur geparkeerd is. Handhavers gaan dan naar de locatie en kunnen een boete uitschrijven. Op de parkeerplaats wordt een verkeersbord geplaatst om dit duidelijk te maken.

Vervolg

Er worden nu verkeersbesluiten voorbereid die nodig zijn om deze parkeerplekken overdag laad- en losplekken te maken. Daarna wordt de apparatuur besteld bij de leverancier. De planning is dat de laad- en losplekken nog voor de zomervakantie ingericht worden.