Laadvisie 2025-2035

Bijgewerkt tot en met 29 augustus 2025
Status: Ontwerp

We verwachten dat het aantal elektrische voertuigen de komende jaren groeit in Zandvoort. Voor elektrisch rijden is een goed netwerk met voldoende laadpunten belangrijk. Daarom maken we keuzes om dit mogelijk te maken.

Iemand maakt gebruik van een laadpaal vlakbij het strand. In de achtergrond 2 hardlopers

Wat u moet weten

  • In de Laadvisie staat hoe we zorgen voor voldoende laadpunten en stroom voor elektrische voertuigen en welke afspraken daarvoor gelden
  • De Laadvisie gaat over de periode 2025-2035
  • U kunt nu uw reactie geven op de conceptversie van de Laadvisie
  • De gemeenteraad neemt in december 2025 een besluit over de definitieve Laadvisie

Wat we gaan doen

Het belangrijkste deel van de Laadvisie zijn de uitgangspunten. De uitgangspunten geven de regels en afspraken aan voor het maken van het gewenste laadnetwerk. De belangrijkste uitgangspunten gaan over de volgende onderwerpen: 

  • De regierol die wordt opgepakt door de gemeente
    De noodzaak om het laadnetwerk niet over te laten aan commerciële partijen. Sturing geven aan het plaatsen van laadpalen, op basis van data. En een nauwere samenwerking met MRA-E, gericht op schaalvoordelen en verdere professionalisering
  • Het tegengaan van netcongestie
    Aan de hand van 6 oplossingen – zoals slim laden en laadpleinen met zonnepanelen – werken we aan een laadnetwerk dat bijdraagt aan het tegengaan van piekbelastingen van het elektriciteitsnetwerk
  • Het vergroten van de plaatsingssnelheid
    Door de werkwijze simpeler te maken en door plaatsingen te groeperen, kunnen we sneller laadpalen plaatsen. Dat kunnen we doen door niet meer te plaatsen op basis van vraag, maar te plaatsen op basis van data en in de toekomst op basis van aanbod
  • Het inspelen op de gewenste plaatsingsvolgorde
    In 2 stappen naar plaatsingen op basis van aanbod, gebaseerd op de gemiddelde verwachte groei aan elektrische auto’s. Rekening houden met de aanpak van netcongestie en prioriteit geven aan de voorkeuren van laden (zoals deelmobiliteit)
  • Het nastreven van een flexibel laadnetwerk
    Een laadnetwerk dat klaar is voor de toekomst en rekening houdt met de behoefte aan snelladers en laadpalen in publieke- en privé garages
  • Het stimuleren van laden op privé terrein
    We zetten in op zoveel als mogelijk laden op privé terrein. Zo wordt de publieke ruimte ontlast
  • Aanscherpen van regels voor het plaatsen en gebruiken van laadpalen
    Gericht op het voorkomen van overlast en technische problemen, en het zorgen voor veiligheid

Meedenken en meedoen

Het College van B en W heeft de conceptversie van de Laadvisie vrijgegeven voor inspraak. U kunt tot en met 3 oktober 2025 uw reactie geven. Via de knop hieronder komt u op de inspraakpagina waar u ook de concept Laadvisie kunt bekijken.

Geef uw reactie

Planning

Planning

29 augustus - 3 oktober 2025

Actief

inspraakperiode concept Laadvisie

Actief

december 2025

Todo

gemeenteraad besluit over definitieve Laadvisie

Todo

Contact

Diederik Starreveld, beleidsmedewerker
14 023
dstarreveld@haarlem.nl