Parkeerkaart gehandicapten

Algemeen

U vraagt een gehandicaptenparkeerkaart aan als u door uw handicap niet ver kunt lopen of voor vervoer afhankelijk van anderen bent. U vraagt de gehandicaptenparkeerkaart schriftelijk aan.

Wat u moet weten

  • Er zijn ongeveer 45 gehandicaptenparkeervakken in Zandvoort waar u mag parkeren. Deze herkent u aan het verkeersbord met de witte P en het rolstoelsymbool. U moet op deze plekken ook het normale parkeertarief betalen. Dit kan bij een parkeerautomaat of via een parkeerapp op uw mobiele telefoon
  • Vraagt u voor het eerst een gehandicaptenparkeerkaart aan, dan nodigt keuringsbureau Argonaut u uit voor een medische keuring. Argonaut adviseert ons of u recht op de kaart hebt en voor hoe lang
  • Als u de kaart krijgt, kunt u hem alleen op afspraak ophalen. Bel ons om een afspraak te maken
  • Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. Wilt u uw kaart verlengen? Vraag dan een nieuwe aan. Als u aangeeft dat u een andere kaart wilt dan u nu hebt, dan betaalt u hetzelfde bedrag als voor een 1e aanvraag (zie Kosten)
  • Is uw gehandicaptenparkeerkaart kwijt, gestolen of kapot? Vraag een nieuwe kaart aan via telefoonnummer 023 511 43 68
  • Vragen over de gehandicaptenparkeerkaart? Bel 023 511 43 68 of mail info@zandvoort.nl

Soorten gehandicaptenparkeerkaarten

Er zijn 3 soorten gehandicaptenparkeerkaarten. In uw aanvraag geeft u aan welke u nodig hebt.

  • Bestuurderskaart: als u nog wel zelf autorijdt, maar met hulpmiddelen niet meer dan 100 meter zelfstandig kunt lopen
  • Passagierskaart: als u zich door uw handicap of ziekte altijd door anderen moet laten brengen en halen
  • Gecombineerde kaart: als u soms nog zelf kunt autorijden, maar soms voor vervoer afhankelijk bent van anderen

Niet meer nodig

U stuurt uw gehandicaptenparkeerkaart terug als u hem niet meer gebruikt. Stuur de kaart naar:

Gemeente Zandvoort
Maatschappelijke ondersteuning, team Registratie en Beheer
Postbus 2
2040 AA Zandvoort

Aanvragen

U mailt het ingevulde en ondertekende formulier naar gpkadministratie@haarlem.nl. Of u stuurt uw aanvraag per post naar:

Gemeente Haarlem
Maatschappelijke ondersteuning, team Registratie en Beheer
Antwoordnummer 918
2000 VB Haarlem

Stuur kopieën van de volgende documenten mee:

  • Identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart)
  • Rijbewijs (als u nog zelf autorijdt)

Na uw aanvraag

Na maximaal 8 weken ontvangt u een brief waarin staat of u een gehandicaptenparkeerkaart krijgt en voor hoe lang. Wij nemen contact met u op als we meer informatie nodig hebben.

Kosten

  • 1e aanvraag: € 149
  • Verlengen: € 77,90
  • Nieuwe kaart als hij kwijt is: € 59,90

De kosten van de 1e aanvraag moet u ook betalen als uw aanvraag wordt afgewezen. U krijgt een rekening van belastingorganisatie Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid (GBKZ).

Als u kwijtschelding van uw gemeentelijke belastingen krijgt, dan hoeft u meestal ook niet te betalen voor een gehandicaptenparkeerkaart. GBKZ stuurt u hierover een brief.