Parkeerkaart gehandicapten
U vraagt een gehandicaptenparkeerkaart aan als u door uw handicap niet ver kunt lopen of voor vervoer afhankelijk van anderen bent. U vraagt de gehandicaptenparkeerkaart schriftelijk aan.
Wat u moet weten
- Er zijn ongeveer 45 gehandicaptenparkeervakken in Zandvoort waar u mag parkeren. Deze herkent u aan het verkeersbord met de witte P en het rolstoelsymbool. U moet op deze plekken ook het normale parkeertarief betalen. Dit kan bij een parkeerautomaat of via een parkeerapp op uw mobiele telefoon
- Vraagt u voor het eerst een gehandicaptenparkeerkaart aan, dan nodigt keuringsbureau Argonaut u uit voor een medische keuring. Argonaut adviseert ons of u recht op de kaart hebt en voor hoe lang
- Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. Wilt u uw kaart verlengen? Vraag dan een nieuwe aan. Als u aangeeft dat u een andere kaart wilt dan u nu hebt, dan betaalt u hetzelfde bedrag als voor een 1e aanvraag (zie Kosten)
- Is uw gehandicaptenparkeerkaart kwijt, gestolen of kapot? Vraag een nieuwe kaart aan via telefoonnummer 023 511 43 68
- Vragen over de gehandicaptenparkeerkaart? Bel 023 511 43 68 of mail info@zandvoort.nl
Soorten gehandicaptenparkeerkaarten
Er zijn 3 soorten gehandicaptenparkeerkaarten. In uw aanvraag geeft u aan welke u nodig hebt.
- Bestuurderskaart: als u nog wel zelf autorijdt, maar met hulpmiddelen niet meer dan 100 meter zelfstandig kunt lopen
- Passagierskaart: als u zich door uw handicap of ziekte altijd door anderen moet laten brengen en halen
- Gecombineerde kaart: als u soms nog zelf kunt autorijden, maar soms voor vervoer afhankelijk bent van anderen
Niet meer nodig
U stuurt uw gehandicaptenparkeerkaart terug als u hem niet meer gebruikt. Stuur de kaart naar:
Gemeente Zandvoort
Maatschappelijke ondersteuning, team Registratie en Beheer
Postbus 2
2040 AA Zandvoort
Aanvragen
U mailt het ingevulde en ondertekende formulier naar gpkadministratie@haarlem.nl. Of u stuurt uw aanvraag per post naar:
Gemeente Haarlem
Maatschappelijke ondersteuning, team Registratie en Beheer
Antwoordnummer 918
2000 VB Haarlem
Stuur kopieën van de volgende documenten mee:
- Identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart)
- Rijbewijs (als u nog zelf autorijdt)
Na uw aanvraag
Na maximaal 8 weken ontvangt u een brief waarin staat of u een gehandicaptenparkeerkaart krijgt en voor hoe lang. Wij nemen contact met u op als we meer informatie nodig hebben.
Kosten
- 1e aanvraag: € 149
- Verlengen: € 77,90
- Nieuwe kaart als hij kwijt is: € 59,90
De kosten van de 1e aanvraag moet u ook betalen als uw aanvraag wordt afgewezen. U krijgt een rekening van belastingorganisatie Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid (GBKZ).
Als u kwijtschelding van uw gemeentelijke belastingen krijgt, dan hoeft u meestal ook niet te betalen voor een gehandicaptenparkeerkaart. GBKZ stuurt u hierover een brief.