Parkeerkaart gehandicapten
Algemeen
U vraagt een gehandicaptenparkeerkaart aan als u door uw handicap niet ver kunt lopen of voor vervoer afhankelijk van anderen bent. Met een gehandicaptenparkeerkaart mag u parkeren op een parkeerplaats speciaal voor gehandicapten. Als u hulp nodig hebt bij het aanvragen, kunt u contact opnemen met het Sociaal Wijkteam of het Pluspunt.
Wat u moet weten
- Er zijn ongeveer 45 gehandicaptenparkeervakken in Zandvoort waar u mag parkeren. Deze herkent u aan het verkeersbord met de witte P en het rolstoelsymbool. U moet op deze plekken ook het normale parkeertarief betalen. Dit kan bij een parkeerautomaat of via een parkeerapp op uw mobiele telefoon
- Vraagt u voor het eerst een gehandicaptenparkeerkaart aan, dan nodigt keuringsbureau Argonaut u uit voor een medische keuring. Argonaut adviseert ons of u recht op de kaart hebt en voor hoe lang
- Als u de kaart krijgt, kunt u hem alleen op afspraak ophalen. Bel ons om een afspraak te maken 14 023
- Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. Wilt u uw kaart verlengen? Vraag dan een nieuwe aan. Dat kan maximaal 3 maanden voor het verlopen van de bestaande kaart. Als u aangeeft dat u een andere kaart wilt dan u nu hebt, dan betaalt u hetzelfde bedrag als voor een 1e aanvraag (zie Kosten)
- Is uw gehandicaptenparkeerkaart kwijt, gestolen of kapot? Vraag een nieuwe kaart aan
- Bel of mail als u vragen hebt: 023 511 43 68 of gpkadministratie@haarlem.nl
Soorten gehandicaptenparkeerkaarten
In uw aanvraag geeft u aan welke kaart u nodig hebt.
- Bestuurderskaart: als u nog wel zelf autorijdt, maar met hulpmiddelen niet meer dan 100 meter zelfstandig kunt lopen
- Passagierskaart: als u zich door uw handicap of ziekte altijd door anderen moet laten brengen en halen
- Gecombineerde kaart: als u in aanmerking komt voor zowel de bestuurderskaart als de passagierskaart
Niet meer nodig
U stuurt uw gehandicaptenparkeerkaart terug als u hem niet meer gebruikt. Stuur de kaart naar:
Gemeente Zandvoort
Maatschappelijke ondersteuning, team Registratie en Beheer
Antwoordnummer 918
2000 VB Haarlem
Na uw aanvraag
Binnen 8 weken ontvangt u een brief waarin staat of u een gehandicaptenparkeerkaart krijgt en voor hoe lang. Voor het ophalen van de kaart kunt u ons bellen voor het maken van een afspraak 14 023.
Kosten
- 1e aanvraag: € 149
- Verlengen: € 77,90
- Omzetten naar andere soort gehandicaptenparkeerkaart: € 149
- Nieuwe kaart als hij kwijt is: € 59,90
De kosten van de aanvraag moet u ook betalen als uw aanvraag wordt afgewezen. U krijgt een rekening van belastingorganisatie Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid (GBKZ).
Kwijtschelding
Hebt u een laag inkomen? Dan kunt u in aanmerking komen voor kwijtschelding van deze kosten. Of u kwijtschelding krijgt, hangt af van uw inkomen en vermogen. Kwijtschelding kunt u aanvragen via Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid (GBKZ).
Aanvragen als instelling
Wonen er gehandicapten in uw instelling? Is uw instelling als zorgaanbieder geregistreerd en is de hoofdlocatie gevestigd in Zandvoort? Dan kunt u de gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. U logt in met eHerkenning.
Raakt uw gehandicaptenparkeerkaart kwijt, gestolen of kapot? Dan vraagt u een nieuwe kaart aan.