Ruim 250 reacties op plan voor verkeer en vervoer

Luchtfoto van Zandvoort
Foto door Aerovista Luchtfotografie

Het verkeers- en vervoerplan voor Zandvoort is een stap verder. In april en mei kon u op de eerste versie van het plan reageren. Het college heeft het plan op basis van deze reacties op enkele onderdelen aangepast. Nu is het klaar om naar de raad te gaan.

In dit plan staat hoe we de komende jaren omgaan met verkeer en vervoer in ons dorp. We moeten rekening houden met groei van inwoners. En een groei van bezoekers uit buurgemeenten die bij ons willen recreëren. We willen meer verkeersveiligheid, minder overlast, meer ruimte voor fietsers en voetgangers, en goed functionerend openbaar vervoer. Dit alles zonder de bereikbaarheid met de auto te verslechteren. 

269 reacties

Tijdens de inspraakperiode in april en mei 2025 ontvingen we 269 reacties. Veel mensen gaven hun mening via het reactieformulier op onze website, per e-mail of via het klantcontactcentrum. Ook spraken we met vertegenwoordigers van ondernemers, maatschappelijke organisaties en bewonersinitiatieven. Alle reacties zijn zorgvuldig doorgenomen.

De onderwerpen liepen uiteen: zorgen over snelheidsverlagingen, opmerkingen over specifieke routes, suggesties voor betere oversteekplaatsen of aanvullingen op duurzaam vervoer. Waar nodig is het plan aangepast of zijn teksten verduidelijkt. De nota van beantwoording is op de projectpagina geplaatst. Hierin leest u alle losse reacties én de gemeentelijke reactie daarop.

Dit hebben we veranderd

Op basis van de reacties is op meerdere plekken in het plan iets veranderd. Hieronder leggen we uit wat er precies is aangepast. 

Route naar parkeerterrein De Zuid

In het plan stond een dikke lijn op de kaart om de route naar P De Zuid aan te geven. Sommige mensen dachten daardoor dat dit een nieuwe hoofdweg zou worden. Dat is niet zo. Die lijn is dunner gemaakt, zodat duidelijk is dat de functie van de weg niet verandert.

We hebben ook de toelichting uitgebreid. Daarin staat nu dat we bij deze route extra letten op de natuur én op de veiligheid van voetgangers en fietsers.

Snelheid op belangrijke wegen (30 km/u)

Veel vragen gingen over de wegen waar straks 30 km/u geldt. Sommige mensen dachten dat deze wegen smal en lastig zouden worden, zoals in woonwijken met drempels.

In het plan staat nu duidelijker dat deze wegen breed blijven. Ze blijven goed toegankelijk voor vrachtwagens, hulpdiensten en bussen. Het zijn dus geen woonstraten, maar worden veilige wegen waar je iets langzamer rijdt.

Ook is er extra uitleg toegevoegd over hoe we de wegen gaan aanpassen (bijvoorbeeld met bredere fietsstroken) en hoe de snelheidsregels kunnen worden gehandhaafd.

Fietsparkeren: ook voor elektrische fietsen

Iemand gaf aan dat elektrische fietsen niet genoemd werden bij de plannen voor fietsparkeren. Dat hebben we aangepast. In het plan staat nu dat we ook rekening houden met grotere en zwaardere fietsen, zoals e-bikes.

Bevoorrading van winkels en horeca

Ondernemers stelden voor om een aparte plek te maken waar vrachtwagens kunnen laden en lossen, zodat ze niet door het hele dorp hoeven te rijden. Dat idee nemen we mee als iets wat we verder willen onderzoeken.

Fietsroute door de Waterleidingduinen

In het plan stond een mogelijke fietsroute die deels over de Waterleidingduinen leek te gaan. Een inwoner wees erop dat dat misschien niet kan. We hebben nu duidelijk gemaakt dat dit alleen een schets is, en dat er nog onderzoek nodig is naar de precieze route.

Wat gebeurt er nu?

Met deze aanpassingen ligt er een plan dat beter aansluit op de zorgen en ideeën die zijn ingebracht. De gemeenteraad bespreekt het aangepaste GVVP in het najaar. Als de gemeenteraad instemt, gaan we de komende jaren aan de slag met het plan. Er blijft dan ruimte om mee te denken. Zodra onderdelen concreet worden, betrekken we inwoners en ondernemers daar opnieuw bij. 

Tot die tijd kunt u het plan, de toelichting en de nota van beantwoording bekijken via Gemeentelijk verkeers- en vervoerplan